torsdag 8 juli 2010

Att vara snäll

...lånade i veckan ut en bok till en kompis, som jag nog kanske själv borde läsa om. "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn. Att vara snäll kopplas ofta samman med att vara mesig, undergiven och lite dum. Stefan skriver att det inte alls är så, tvärtom, att vara snäll är en av de finaste egenskaperna en människa kan ha:

"För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta." "Den snälla människan är minst av allt dum, tvärtom mycket klok, eftersom hon har förstått att det vi gör för andra gör vi också för oss själva."

Själv tänker jag att vara snäll ofta också betyder att vara modig.

Den här veckan fick jag ett rejält nedåttjack i min övrigt löjligt lyckliga tillvaro. Till stor del berodde det på att jag inte hade varit riktigt ärlig, vare sig mot mig själv eller personen i fråga. Ville inte riktigt erkänna att samarbetet inte funkade. Ville inte avsluta. Typiskt dumsnällt. Lite fegt. //Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar