tisdag 3 november 2009

Läsning i parken


Vi tror på långsiktigt utveckling av vårt företag, och på mycket lyx under arbetstid, därför har vi en timmas ”kompetensutveckling” varje dag. Då läser vi – gärna i soffan med en kopp te eller som nu i Chile, i en park – böcker eller tidningar som är kopplade till vårt arbete. Det kan vara en chilensk roman på spanska, eller en text om solenergi. Lyxigare, lyxigast : ). Jag (Petra) håller på att läsa Karl Palmås bok ”Den barmhärtige entreprenören – Från privatisering till socialt företagande”. För mig är både boken, o den kurs vi var på i början av oktober (se tidigare inlägg) helt…underbara. Äntligen någon som diskuterar dessa frågor! Det är klart att det finns även andra, men det är inte lätt att hitta. När jag pluggade ekonomi tittade folk ganska konstigt på mig när jag frågade hur de såg på hållbar utveckling, och ”schyssta affärer”. När jag å andra sidan umgås med vänner som är engagerade i ideella organisationer förstår de visserligen delar av mitt resonemang men tror samtidigt inte att mina idéer kan uppnås genom företagande –där räknas ju bara vinst.

Ah, dags att läsa vidare, återkommer snart med tankar från boken…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar