tisdag 24 november 2009

Slumpen är ingen tillfällighet!

Varför sitter jag, Hanna, just nu på vårt fina kontor i Vasastan på mitt drömjobb och inte på en bank ute på Lidingö som jag gjorde för två år sedan? Hur kommer det sig att en av mina bästa vänner, Petra, ringde upp mig en mörk hösteftermiddag i december 2007 och frågade om jag hade lust att starta företag med henne just när jag kände mig som minst motiverad att fortsätta att jobba dag ut och dag in med pengar och siffror?

I vårt jobb på Meditra läser vi som vi tidigare nämnt en del böcker. En av mina senaste läsupplevelser är ”Slumpen är ingen tillfällighet” av Jan Cederquist. Han skriver korta kapitel om händelser som är statistiskt och vetenskapligt osannolika men som gång på gång inträffat i både hans, och andras liv. Exempelvis om hur människor som man verkligen statistiskt sett inte borde stöta ihop med, men som man hemskt gärna skulle vilja träffa, helt plötsligt står mitt framför näsan på en, eller råkar hamna i sätet bredvid en på flyget.

Han menar att slumpen inte är någon tillfällighet, och refererar till Carl Jungs begrepp, synkronicitet- meningsfull slump. Cederquist skriver underhållande om dessa märkliga sammanträffanden och boken läses i en rasande takt. Tyvärr känns hans berättelser dock ganska tunna och jag övertygas inte, trots att jag är ett hängivet fan av meningsfull slump och andra ”övernaturliga” händelser. Men boken är kul och ett helt okej tidsfördriv på en flygresa eller en lat eftermiddag i en hängmatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar