onsdag 9 juni 2010

Business dating

Det är ju mycket snack om kärlek just nu, i och med att en viss prinsessa snart ska tas till altaret. Och att dejta är ju något som de flesta tycker är kul.

I måndags var jag på UD för att gå på business dating. Det var ett event med syfte att få företagare och entreprenörer att lära känna varandra genom speed-dating och på så sätt, i förlängningen, öka Sveriges export och välstånd. När jag först kom dit kändes det som "vad sjutton gör jag här?" ungefär. Kände inte allt för mycket kärlek till det hela. Jag var by far den yngsta deltagaren och tillhörde dessutom en minoritet som kvinna. Alla andra var mer eller mindre 35-55-åriga kostymnissar. Det kändes stelt och alldeles för formellt för min smak. Men efter att Ewa Björling hälsat välkommen och eventet kunde sätta igång ändrades min uppfattning totalt. Det var inte alls jobbigt och stelt, utan tvärt om, kul och givande!

Jag kan absolut rekommendera alla att gå på business dating. Det går till som så att man under en eftermiddag minglar runt med andra företagare och dessutom har fem möten på 20-30 minuter (planen är att de ska vara 20 minuter med 10 min paus, men alla mina möten blev längre). Mötena bokar man själv, eller blir uppbokad av någon annan. Ett grymt smart koncept. Och även om man inte skulle träffa någon som man lyckas göra affärer med så är det en bra övning i hur man presenterar sig själv och sitt erbjudande! //Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar