onsdag 2 juni 2010

Mycket snack och mycket bullshit

Det finns ju undantag. Jag har en vän som ganska ofta pratar om hur snäll hon är. Först trodde jag att det bara var snack. Efter att ha lärt känna henne bättre har jag förstått att hon både pratar O C H är.

Ofta är det tvärtom dock. I Veckans affärer står det "Miljöbovarna skriker mest". Ny forskning visar nämligen att de bolag som säger att det tar miljöavsvar ofta är de största bovarna. Många har svårt att leva upp till minimilagar och restriktioner. Samtidigt flashar de hela uppslag i årsredovisningen om hur bra det är. Grejen är ju att det är siffror de själva har plockat ut. Att man kan ljuga rätt rejält med statistik är ju knappast någon nyhet...

Det viktiga, enligt Reimo Juks på KTH är att CSR (corporate social responsability) är kopplat direkt till företagets verksamhet. "om du är ett oljeföretag ska fokus ligga på miljöskydd, om CSR-arbetet är kopplat till andra projekt eller om de bara skänker pengar skulle jag säga att det snarare handlar om att bygga upp en image".

Så...kanske behövs det inte så mycket policies och vackra fraser. Snarare en affärsidé som i sig är hållbar, eller anpassas till att bli det. Svåra frågor. Bra att det forskas. Ett steg bakåt o två fram. //Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar