fredag 7 maj 2010

Nya världar




Som sagt, mycket ös nu, mycket på gång. Så också i Chile. När jag pratar med människor där får jag känslan av väldigt mycket energi. De har accpeterat läget och ser nu framåt: Hur bygger vi upp landet igen på bästa sätt? Vilka möjligheter öppnas?

Med ny teknologi och kunskap finns stora möjligheter att bygga både bättre, grönare och billigare.

Allt är inte återuppbyggnad dock, man satsar också på nya projekt: Läser hos Reuters att världens största teleskop ska byggas i Atacamaöken i norra Chile. Det är världens torraste öken med mycket klar sikt - perfekt för just detta. Med teleskopet, som beräknas stå klart 2018, ska man kunna se planeter liknande jorden.

Jag har varit i Atacamaöknen två gånger. Det är magiskt. Dels naturen. Men också människorna. Första gången kom jag från Boliva, hade motsvarande 5 kronor i kontanter och det visar sig att mitt Visa-kort inte fungerar. Ensam i en liten by i öknen. Men. Folk lät mig använda internet gratis, jag fick sova på krita på vandrarhemmet, fick låna pengar av personer jag känt i en timma. När jag till slut fick ordning på kortet hade jag hunnit ha ett par riktigt fina dagar.

Liknande saker har hänt mig flera gånger i Chile. Jag känner mig väldigt sällan rädd eller utsatt där. Coolt.

Visar några bilder från Atacama och önskar er en riktigt fin helg! //Petra

1 kommentar: